Biuletyn Informacji Publicznej Straży Miejskiej w Katowicach
Data wytworzenia: | 2019-07-18 13:00:00 |
---|---|
Redaktor: | IntraCOM.pl Katowice |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Załącznik do Uchwały Nr VIII/1206/1 Rady Miasta Katowice z dnia 26 lipca 2018 r.
§ 1
Regulamin Straży Miejskiej w Katowicach, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółowy zakres działania, strukturę organizacyjną z uwzględnieniem zasad i trybu kierowania oraz zakresu zadań poszczególnych stanowisk i komórek organizacyjnych Straży Miejskiej w Katowicach, zwanej dalej „Strażą”.
§ 2
§ 3
Siedzibą oraz terenem działania Straży Miejskiej w Katowicach jest Miasto Katowice.
§ 4
§ 5
Straż, realizując zadania wynikające z przepisów prawa, niniejszego Regulaminu oraz określane przez organy gminy:
§ 6
§ 7
§ 8
§ 9
§ 10
§ 11
§ 12
§ 13
Do zakresu działania Wydziału Dzielnicowych należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 14
Do zakresu działania Zespołu ds. ochrony środowiska należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 15
Do zakresu działania Zespołu Prewencji i Profilaktyki Społecznej należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 16
Do zakresu działania Zespołu ds. wykroczeń i oskarżycieli publicznych należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 17
Do zakresu działania Wydziału Interwencji i Obsługi Mieszkańców należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 18
Do zakresu działania Zespołu Przewodników Psów Służbowych należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 19
Do zakresu działania Zespołu Organizacji Służby i Planowania należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
§ 20
Do zakresu działania Głównego Księgowego poza obowiązkami wynikającymi z ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o rachunkowości należy nadzór i odpowiedzialność,
w szczególności za:
§ 21
Do zakresu działania Referatu ds. logistyki należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
10) zapewnienie łączności telefonicznej, bezprzewodowej, informatycznej oraz sprawności użytkowanego sprzętu i urządzeń Straży, w tym nadzór nad naprawą oraz likwidacją urządzeń komputerowych,
11) utrzymywanie siedziby i terenu przyległego w należytym stanie technicznym i czystości,
12) likwidowanie, przekazywanie i kasacja składników majątku trwałego oraz obrotowego Straży,
13) prowadzenie kompleksowej gospodarki materiałowej (zaopatrywanie pracowników
w środki techniczno - biurowe i socjalne),
14) prowadzenie Składnicy Akt zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
15) prowadzenie pełnej i bieżącej współpracy z Inspektorem Ochrony Danych Straży oraz Wydziałem Informatyki Urzędu Miasta w Katowicach w zakresie kontroli nad przestrzeganiem zasad ochrony danych osobowych pod kątem zabezpieczeń teleinformatycznych,
16) przeprowadzanie okresowych planów sprawdzeń i systematyczne kontrolowanie zastosowanych środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę danych osobowych,
17) analizowanie raportów zdarzeń związanych z naruszeniem bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych Straży oraz przedstawianie Komendantowi propozycji działań zaradczych,
18) przygotowywanie procedur bezpieczeństwa i standardów zabezpieczeń, aktualizacji i ich wdrażanie po zatwierdzeniu przez Komendanta,
19) przygotowywanie projektów dokumentów i procedur związanych z incydentami bezpieczeństwa,
20) zapewnienie ciągłości działania systemu, w tym zabezpieczenie zbiorów danych oraz programów służących do przetwarzania danych osobowych poprzez systematyczne wykonywanie kopii zapasowych,
21) zapewnienie awaryjnego źródła zasilania oraz zabezpieczenie przed zakłóceniami w sieci zasilającej systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych, których nagła przerwa w pracy mogłaby spowodować utratę danych lub naruszenie ich integralności,
22) przeglądy i konserwację systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych,
23) zabezpieczenie systemów służących do przetwarzania danych osobowych przed działaniem złośliwego oprogramowania,
24) dostosowanie wszystkich systemów informatycznych służących do przetwarzania danych osobowych do wymogów obowiązujących przepisów prawa oraz polityk administratora,
25) zabezpieczenie pomieszczenia serwerowni przed dostępem osób nieuprawnionych na czas nieobecności w nim osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych,
26) ochronę przed zagrożeniami pochodzącymi z sieci publicznej poprzez wdrożenie fizycznych lub logicznych zabezpieczeń chroniących przed nieuprawnionym dostępem,
27) opracowywanie okresowych ocen stanu bezpieczeństwa systemów i przygotowywaniew tym zakresie sprawozdań.
§ 22
Do zakresu działania Zespołu Kadr i Szkolenia należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) kompleksowe prowadzenie obsługi kadrowej, w tym sprawy płacowe oraz związane z nawiązywaniem i rozwiązywaniem stosunku pracy,
2) prowadzenie i udostępnianie dokumentacji organizacyjno-prawnej Straży,
3) realizację obowiązków z zakresu medycyny pracy,
4) przeprowadzanie procedury rekrutacyjnej w tym organizowanie i przeprowadzanie testów z wiedzy ogólnej i sprawności fizycznej dla kandydatów do pracy w Straży,
5) udzielanie informacji o strukturze organizacyjnej i etatowej, zakresach działania komórek oraz pracowników,
6) prowadzenie akt osobowych pracowników, ewidencji etatyzacji i wymaganych rejestrów w zakresie spraw osobowych,
7) inicjowanie prowadzenia prac organizacyjno-etatowych w celu doskonalenia struktury organizacyjnej Straży,
8) prowadzenie ewidencji, statystyki i sprawozdawczości kadrowej, organizacyjno-etatowej Straży,
9) wystawianie, ewidencję i rozliczanie delegacji służbowych,
10) wystawianie i wydawanie legitymacji oraz upoważnień służbowych,
11) prowadzenie nadzoru nad stosowaniem przepisów prawa pracy i zasad wynagradzania, współdziałanie w tym zakresie z radcą prawnym,
12) prowadzenie ewidencji i rozliczanie czasu pracy,
13) stałe analizowanie stopnia wiedzy i wyszkolenia zawodowego strażników,
14) określanie potrzeb, planowanie, organizowanie, koordynowanie i realizację systemu szkoleń, w tym szkolenia podstawowego dla strażników oraz doskonalenia zawodowego i specjalistycznego pracowników Straży,
15) nadzorowanie procesu szkolenia, zaangażowania oraz udziału pracowników nowoprzyjętych w szkoleniu podstawowym,
16) organizowanie szkoleń wewnętrznych w zakresie doskonalenia wiedzy i umiejętności zawodowych strażników,
17) prowadzenie szkoleniowej dokumentacji planistycznej, ewidencyjnej i sprawozdawczej,
18) monitorowanie zmieniających się przepisów prawnych i bezzwłoczne przekazywanie ich strażnikom, w ramach wewnętrznych szkoleń.
§ 23
Do zakresu działania Zespołu Kontroli, Analiz i Sprawozdawczości należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) planowanie, prowadzenie i dokumentowanie kontroli wewnętrznej, zgodniez upoważnieniem i w zakresie określonym przez Komendanta,
2) sporządzanie wniosków, zaleceń i zarządzeń pokontrolnych oraz monitorowanie ich realizacji,
3) przyjmowanie, rozpatrywanie skarg, wniosków, petycji oraz przestrzeganie ich terminowości i prawidłowej realizacji,
4) prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz książki kontroli zewnętrznych,
5) monitorowanie zmian w stanie prawnym, dotyczących działalności Straży oraz przekazywanie informacji o publikacji aktów zainteresowanym komórkom,
6) prowadzenie postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych w Straży,
7) opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych oraz inicjowanie stosownych zmian w tym względzie,
8) zbieranie i opracowywanie oraz przetwarzanie danych statystycznych dotyczących działalności Straży,
9) przygotowywanie projektów wymaganych sprawozdań oraz projektów stanowisk i informacji na posiedzenia Komisji Rady Miasta Katowice a także wynikających
z interpelacji i poleceń Prezydenta Miasta Katowice,
10) sporządzanie materiałów analitycznych i prezentowanie wyników działań i efektów realizowanych zadań na potrzeby kierownictwa Straży.
§ 24
Do zakresu działania Inspektora Ochrony Danych należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy obowiązujących przepisów prawa w zakresie ochrony danych i doradzanie im w tej sprawie,
2) monitorowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz polityk administratora, podejmowanie działań
zwiększających świadomość, szkoleń pracowników uczestniczących w operacjach przetwarzania oraz powiązanych z tym audytów,
3) udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z obowiązującymi przepisami,
4) prowadzenie ścisłej współpracy z organem nadzorczym,
5) pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami oraz
w przypadkach prowadzenia konsultacji we wszelkich innych sprawach,
6) pełnienie roli punktu kontaktowego dla osób, których dane dotyczą, we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem ich danych osobowych oraz z wykonywaniem praw przysługujących im na mocy niniejszego rozporządzenia,
7) prowadzenie rejestru czynności/rejestru kategorii czynności,
8) prowadzenie ścisłej i bieżącej współpracy z Administratorem Systemów Informatycznych Straży oraz Inspektorem Ochrony Danych i Wydziałem Informatyki Urzędu Miasta Katowice,
9) wykonywanie innych czynności i zadań zleconych przez kierownika jednostki wynikających z obowiązujących przepisów o ochronie danych osobowych oraz innych zadań i obowiązków nie powodujących konfliktu interesów.
§ 25
Do zakresu działania Stanowiska ds. komunikacji społecznej należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) inicjowanie i podejmowanie działań zmierzających do poprawy komunikacji społecznej między obywatelem a Strażą,
2) tworzenie polityki informacyjnej,
3) promowanie i umacnianie pozytywnego wizerunku Straży w mediach,
4) prowadzenie współpracy z mediami oraz analizowanie informacji medialnych związanych z działalnością Straży,
5) współdziałanie z Wydziałem Komunikacji Społecznej Urzędu Miasta w Katowicach oraz innymi komórkami i jednostkami organizacyjnymi Urzędu,
6) reagowanie na krytykę prasową, opracowywanie wyjaśnień i sprostowań,
7) przygotowywanie konferencji prasowych, wywiadów i wystąpień kierownictwa Straży,
8) współdziałanie w przedsięwzięciach podejmowanych przez Zespół Prewencjii Profilaktyki Społecznej oraz propagowanie tych działań w mediach i środkach masowego przekazu,
9) redagowanie strony Biuletynu Informacji Publicznej oraz strony internetowej Straży.
§ 26
Do zakresu działania Stanowiska ds. prezydialnych należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) prowadzenie sekretariatu i kancelarii ogólnej - przyjmowanie oraz rozdział poczty zgodnie z dekretacją Komendanta,
2) rejestrowanie i aktualizację stanu prawnego regulacji wewnętrznych, umów, porozumień, upoważnień i pełnomocnictw oraz opinii i stanowisk prawnych - prowadzenie Bazy Aktów Własnych,
3) sprawowanie nadzoru ogólnego nad wykonywaniem czynności kancelaryjno-biurowych w komórkach organizacyjnych,
4) organizowanie sprawnego obiegu dokumentów oraz prowadzenie bieżącej kontroli stosowania Instrukcji Kancelaryjnej i Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt Straży,
5) odbieranie, wysyłanie i dostarczanie korespondencji,
6) prowadzenie obsługi techniczno-organizacyjnej narad i spotkań z udziałem kierownictwa,
7) prowadzenie kalendarza spotkań Komendanta oraz zastępców Komendanta,
8) udzielanie informacji i kierowanie petentów do właściwych komórek organizacyjnych, celem załatwienia spraw,
9) ewidencjonowanie i brakowanie pieczęci używanych w Straży.
§ 27
Do zakresu działania Stanowiska ds. bezpieczeństwa i higieny pracy należy realizacja oraz bieżący nadzór nad bezpiecznymi i higienicznymi warunkami pracy, a w szczególności:
1) przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, informowania o stwierdzonych zagrożeniach zawodowych, sporządzanie okresowych analiz stanu BHP,
2) doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, opracowywanie instrukcji ogólnych,
3) dokonywanie oceny ryzyka zawodowego,
4) prowadzenie oraz udział w organizowaniu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
5) współdziałanie ze Społecznym Inspektorem Pracy oraz organizacjami związkowymi przy działaniach mających na celu przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
6) ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, prowadzenie dokumentacji w tym zakresie oraz opracowywanie wniosków wynikających z badania przyczyn
i okoliczności tych wypadków.
§ 28
Do zakresu działania radcy prawnego należy w szczególności:
1) wydawanie opinii prawnych związanych z działalnością Straży,
2) doradztwo w zakresie stosowania prawa związanego z działalnością Straży,
3) występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniach, w których Straż jest stroną postępowania, w szczególności w zakresie przepisów: Kodeksu pracy, Kodeksu postępowania administracyjnego, Prawa zamówień publicznych, Kodeksu cywilnego i Kodeksu wykroczeń.
§ 29
Do wspólnego zakresu działania komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk należy realizacja i odpowiedzialność, w szczególności za:
1) prawidłowe, należyte i terminowe realizowanie zadań służbowych,
2) zabezpieczanie miejsc przestępstw, wykroczeń, katastrof lub innych podobnych zdarzeń albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem,
3) systematyczne analizowanie warunków realizacji zadań i podejmowanie przedsięwzięć zmierzających do ich ewentualnego usprawnienia,
4) wzajemną współpracę komórek organizacyjnych w zakresie terminowego i prawidłowego wykonywania zadań wymagających współdziałania,
5) kontrolę dokumentacji pod względem rzetelności i legalności ich sporządzania,
6) prowadzenie sprawozdawczości statystycznej i rzeczowej,
7) realizację zaleceń pokontrolnych,
8) załatwianie skarg, wniosków oraz petycji,
9) właściwą interpretację przepisów i regulacji prawnych,
10) prawidłową współpracę z właściwymi merytorycznie komórkami i jednostkami organizacyjnymi Urzędu Miasta Katowice,
11) bieżącą analizę zmian przepisów prawa w zakresie prawidłowej realizacji zadań,
12) przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych,
13) przestrzeganie zasad i warunków bezpieczeństwa i higieny pracy
14) przestrzeganie zasad ochrony przeciwpożarowej,
15) przestrzeganie tajemnicy prawnie chronionej,
16) przestrzeganie ustalonego w Straży rozkładu czasu pracy,
17) ścisłe przestrzeganie przepisów wewnętrznych obowiązujących w Straży,
18) przygotowanie komórki organizacyjnej do pracy w systemie zarządzania kryzysowego,
19) przekazywanie dokumentów do Składnicy Akt,
20) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów prawa oraz poleceń przełożonych.
§ 30
Dokonywanie zmian w Regulaminie następuje w trybie jego nadania przez Radę Miasta Katowice.